Tickets

Mirror Room: een mens opgeknipt in data

De muren komen op me af, ik dreig te verdrinken, krijg een auto-ongeluk en word neergeschoten. Dan ben ik in een laboratorium. Een man en vrouw, beiden onderzoekers, komen op me af en kijken me indringend aan. Mijn reacties worden aan de hand van emotieregistratie en gezichtsdetectie geanalyseerd. Binnen de krappe ruimte van de 1 vierkante meter in de Mirror Room onderga ik een scenario waaruit mijn persoonlijkheid wordt vastgelegd.

Gegevens opslaan en publiceren?

Op de wand voor me verschijnt de uitkomst, een vrouwelijke stem geeft verdere toelichting. Zonder dat ik het wist is mijn hartslag gemeten, hij is te hoog. Conclusie: ik ben onrustig. Ik ben een vrouw van 1.77, check, weeg 66 kilo, check, geweld maakt me het meest bang, check, of iemand Arabisch, Slavisch of zwart is doet me niks, check, ik heb meer vertrouwen in mannen dan in vrouwen en mijn leeftijd ligt tussen de 25 en 35 jaar. Die laatste twee zijn aannames van de detectie: de mannelijke onderzoeker kreeg meer mijn aandacht juist omdat ik hem wat gek vond en mijn leeftijd, tsja, 58 jaar. Aan het einde van de analyse mag ik kiezen of ik de gegevens wil laten opslaan en publiceren. Mijn antwoord is nee. Ik hoef alleen maar naar het scherm met de rode nee-knop te kijken om dat kenbaar te maken.

We are data

De ontwerpers en kunstenaars die de Mirror Room maakten willen mensen bewust maken dat er allerlei persoonlijke gegevens worden vastgelegd zonder dat we het weten. Zwaartekracht herken je; als je een appel loslaat, valt hij op de grond. Onomstotelijk bewezen. Bij data gaat het een stuk geniepiger. Zoals met de reclamezuilen op het station in Amsterdam en op nog eens een kleine 700 andere plaatsen. De in de zuilen verstopte camera’s registreerden hoe lang iemand naar de reclame keek, of het een man of vrouw was en diens leeftijd. Gouden informatie voor marketeers. De Autoriteit Persoonsgegevens vond dat dat niet kon en eiste onderzoek.

Jij bent data en die data is van jou

De Mirror Room is een superslimme ruimte waarin je onbewust gemeten en bekeken wordt. Door de indringende ervaring in deze spiegelruimte dringt door wat het belang van privacy op je persoonsgegevens echt betekent.
De feitelijkheid van data geeft veel inzichten. Positief en negatief. Want, zijn al die data waar en wat gebeurt er als die data in handen komen van onbekende partijen? Stel, mijn verzekering weet dat ik vaak google op geneesmiddelen voor een ernstige ziekte. Door de veiligheidscamera’s in straten en de openbare ruimte ziet hij dat ik regelmatig mijn huisarts en het ziekenhuis bezoek. Kan ik mij straks nog verzekeren? Moet ik een veel hogere premie betalen? Omdat ik volgens die data ziek lijk te zijn?
Die kant mag het niet op, daarom is bewustzijn dat je een en al data bent belangrijk. En veel meer nog, weet hoe je kunt voorkomen dat die data tegen je wil wordt vastgelegd.

Persoonlijk verslag van Carla van Gaalen

Foto credits: Mirror Room