Tickets

Masters van de Masterclass

Hoewel de thematiek To Infinity and Beyond zware gedachten oproept, was de vernissage van de expositie van de Masterclass deelnemers een feestje te noemen! Gul stroomde het zonlicht de Stadsgalerij binnen en gaf een feestelijk tintje aan een moment dat de exposanten lang zal heugen. De tien fotografen die hun werk met de wereld delen in de Stadsgalerij tijdens BredaPhoto 2018, bedankten elkaar voor de inspiratie, hun docenten voor de aanwijzingen en hun familie en vrienden voor de aanmoediging.

Mooie woorden

Mariska van Zutven, één van de drie docenten van de Masterclass Course spreekt de fotografen en genodigden toe: “De deelnemende fotografen aan de Masterclass Course zouden het binnen het thema kunnen hebben over ons bestaan, ons gedrag, onze omgeving en het voortbestaan van de mens. Maar naast deze ideeën gaat het bij elke individuele fotograaf over een overwinning op jezelf. Over dat je in 6 maanden met succes het thema onder de knie hebt weten te krijgen. En ondertussen heb je je vakmanschap verder ontwikkelt en weten te vergroten.” Mooie woorden die werden afgesloten met een applaus.

Intenties van de fotografen

In de korte film ‘Minds on Mute’ laat Annick Timmermans zien hoe het mensen zal vergaan die onbruikbaar zijn geworden in onze samenleving. De serie ‘Wonder Room: Homo Artificialis’ van Cara Louwman toont de technologie, die zich in ons lichaam nestelt, als hedendaagse stillevens. In de serie ‘Seed in Need’ verbeeld Koen Schrije het behoud van zaden, die dragers zijn van het verleden, van de evolutie van het leven tot op de dag van vandaag en ze zijn tegelijk ook een link naar de toekomst. In het project ‘Zoom’ zoekt fotograaf Merel van den Enden naar een ideaal perspectief, de absolute waarheid, achter de bijensterfte.

Iets heel anders is de fotoserie ‘The New Erotic – Beyond the Flesh’ van Petra Kroon, die laat zien dat als het aan de pornoindustrie ligt, we ons huis niet meer uit hoeven om seks te hebben met iemand. Dan het verhaal van Rita Verduyckt ‘To Live On’: het is een verhaal over mens en wetenschap, over slagen en falen, over hoop en wanhoop, maar ook over liefde over de dood heen. Selma Gurbuz sluit hier mooi op aan met haar serie ‘Your Perfect Offspring’, waarin ze speculeert over wat er gebeurd als men aan basis van de mens gaat sleutelen om zo de natuurlijke grenzen te overschrijden en de menselijke capaciteiten genetisch te optimaliseren.

Sieds Wijnja onderzoekt in zijn project ‘A Photographer called AI’ de mogelijkheden en de tekortkomingen van kunstmatige intelligentie binnen de fotografie. In de serie ´Breda Dystopia’ verbeeld Stijn Stragier vijf fictieve toekomstvisies toegepast op Breda, volgens vijf werken van dystopische schrijvers. Tot slot een project ‘Food-4-Evah’ over bewustwording van eten. Ursula van de Bunte probeert inzicht te krijgen in haar eigen eetgedrag en antwoord te vinden op de vraag: zou
je kunnen wennen aan het eten van de toekomst?

Foto credits: Marian Schutte