Tickets

Reinout van den Bergh – curator en fotograaf

Reinout van den Bergh is vanaf 2006 als curator betrokken bij BredaPhoto. Daarnaast is hij zelf fotograaf en exposeerde hij bij de eerste twee edities van het Festival. Hij is de grote initiator van het BredaPhoto International Talent Program.

‘the best of times, the worst of times’ wat betekent het voor jou als curator om met zo’n thema bezig te zijn terwijl de wereld om je heen in chaos is?

“Zoals Charles Dickens het omschreef; het beste, het slechtste, de wijsheid, de dwaasheid, geloof, ongeloof, licht, duisternis, hoop en wanhoop. Alles heeft een keerzijde. Door dit zichtbaar te maken word je je bewust.

Het thema ‘the best of times the worst of times’ grijpt mij aan. Zeker nu. Het thema is in januari 2019 door mijn collega-curator Geert ontworpen. We zoeken altijd naar een maatschappelijk thema wat bij de actualiteit past. Als we terugdenken, klopte het thema met de politieke en maatschappelijke omstandigheden op dat moment. Maar nu in deze ‘coronatijd’ is het thema….’een schot in de roos’. We hadden toen ter tijd natuurlijk geen vermoeden dat de wereld nu zo op zijn kop zou staan.”

Kan je meer vertellen over de totstandkoming van de tentoonstellingen? Hoe gaan jullie als curatorenteam te werk, hoe beslis je wat je wilt tonen en hoe ontstaat het ontwerp voor de tentoonstelling?

“Nadat we gezamenlijk met het kernteam ‘een klap op het thema hebben gegeven’ ga ik samen met Geert en onze Associated Curators aan de slag. Wereldwijd scouten we naar fotografen en hun werk. Onze blik, gespitste oren en ons ‘voelertje’ staan op scherp. We verzamelen afzonderlijk en gezamenlijk fotografen en maken uiteindelijk in overleg een selectie. Welke werken of series stellen vragen? Welke werken of series geven antwoorden? Of wat blijft onbeantwoord? Door dit naast of tegenover elkaar te plaatsen, ontstaat er een interessante blend met betrekking tot het thema. Hierbinnen ontstaat een spanningsveld. Dan gaat Jan aan de slag. Hij maakt de ontwerpen voor de presentaties van de werken. Hij doet dit op een zeer zorgvuldige en beeldende manier waardoor de werken een ruimtelijke dimensie en inhoudelijke laag krijgen.”

Naast dat je curator bent voor BredaPhoto, ben je zelf ook fotograaf. Wat is volgens jou de rol van fotografie in onze samenleving?

“Door fotografie probeer je mensen op een andere manier naar de wereld te laten kijken. We wonen met z’n allen op een bolletje en we moeten het met elkaar runnen. Met de fotografische interpretaties probeer je bezoekers van je tentoonstelling te informeren en hoop je dat het in veel gevallen tot nadenken stemt. Die bewustwording waar ik het over had. Dat is ook een van de redenen dat de buitententoonstelling van BredaPhoto voor mij essentieel is zodat iedereen het kan meemaken ook mensen die niet gauw een museum bezoeken. Hopelijk stimuleren we ze hierdoor zodat ze alsnog de binnen locaties gaan bezoeken.”

 Je bent de drijvende kracht achter het International Talent Program, wat maakt het werken met jong aanstormend talent voor jou zo fascinerend?

“Het is fantastisch met studenten te kunnen sparren over werk en werkwijzen die ze aan het ontdekken en ontwikkelen zijn. Heen en weer inspirerend. Doordat de 10 academies waar we mee samenwerken door heel Europa verspreid zijn, krijg je als curator een blik door de ogen van ‘jong Europa’. Dit maakt het voor mij als curator ook interessant. Om de geselecteerde werken van de jongtalenten te mogen combineren met de werken van de professionals maakt het BredaPhoto tot een écht festival. Het is ontwapenend om te zien hoe de studenten zich committeren aan ons festival.”

Zijn er andere fotografie festivals in het buitenland, waarin jij een voorbeeldfunctie ziet voor BredaPhoto en zo ja, waarom?

Festival Images Vevey in Zwitserland aan het meer van Genève was een aantal jaren geleden voor mij en mijn collega Tino een geweldige ervaring. Aangezien ze ook veel aandacht besteden aan hun buitententoonstelling van letterlijk groots formaat en steeds weer met innovatieve manieren van exposeren de kijker verrassen. Les Rencontres de Arles is altijd fijn om te bezoeken omdat zeker in de openingsweek het een rencontres is van ‘de fotografiewereld’ zodat ik als curator op een praktische manier veel collega’s kan spreken en bijzondere tentoonstellingen, fotografen en publicaties kan scouten. Het karakter van een festival, wat door de hele stad kunst en fotografie ademt gedurende de gehele zomer, is voor mij een feest.”