Tickets

Stephen Gill

In het holst van de nacht vangt de camera wilde zwijnen, knaagdieren, herten en roofvogels. Met zijn mysterieuze foto’s van een Zweeds bos bij nacht laat de spraakmakende fotograaf Stephen Gill (Verenigd Koninkrijk) zien hoe de wereld was voordat er mensen kwamen, en hoe het eruit zal zien lang nadat wij weg zijn.

Night procession

In 2014 verhuisde Stephen Gill (Verenigd Koninkrijk, 1971) van het bedrijvige Oost-Londen naar de rust van het Zweedse stadje Österlen. Hij maakte er lange wandelingen, voer in een kajak: altijd op zoek naar dingen om te fotograferen, zoals hij eerder in de Londense wijk Hackney ook deed.

In het bos plaatste hij nachtcamera’s met bewegingssensoren die een wereld laten zien zonder mensen. In gruizige grijstinten zien we wilde zwijnen, knaagdieren, roofvogels en de poten van een hert. ‘Hoe de wereld was voordat wij kwamen en hoe het eruit zal zien lang nadat wij weer weg zijn’, schreef de Noorse bestseller-auteur Karl Ove Knausgård in een begeleidend essay bij het boek Night procession (2017).

Met zijn experimentele fotografie is Stephen Gill een van de spraakmakendste Britse fotografen van dit moment. Toen hij de straatfoto’s voor Talking to ants (2014) maakte, plaatste hij bijvoorbeeld voorwerpen, zand en zelfs insecten in zijn camera. Op de voorgrond van zijn foto’s ontstaan zo willekeurige effecten. Voor Best before end (2013) doopte hij de filmpjes zelfs in energiedrank, met bijzondere kleurpatronen als resultaat. De foto’s in zijn boek Buried (2006) begroef hij eerst.