Tickets

Shadi Ghadirian

Stereotypen over vrouwen in het conservatieve Iran staan centraal in het werk van Shadi Ghadirian (Iran). Voor Qajar zij liet zich inspireren door de verrassend vrijzinnige fotocollectie van een negentiende-eeuwse Perzische koning. We zien portretten van vrouwen in traditionele setting, maar met moderne iconen als een gettoblaster of stofzuiger.

Qajar

Shadi Ghadirian (Iran, 1974) vond inspiratie voor haar serie Qajar (1998) toen ze de fotoverzameling van koning Nasser al-Din Shah ontdekte. Deze telg uit de Qajar dynastie die tussen 1794 en 1925 over Perzië heerste nam veel foto’s mee terug van zijn reizen door Europa. Zijn vrouwen fotografeerde hij in Franse tutu’s of zelfs naakt. Verrassend liberaal, vond ze.

Ghadirian portretteerde vriendinnen en familieleden in traditionele kleding, maar met moderne iconen als een gettoblaster, een blikje cola, een stofzuiger. ‘Mijn foto’s weerspiegelen hoe ik mij voelde: we zitten vast tussen traditie en moderniteit’, zei ze over deze serie. De foto waarop twee gesluierde dames een spiegel vasthouden die een boekenplank reflecteert kreeg een prijs, maar die werd ingetrokken toen het Iraanse Ministerie van Cultuur de foto te controversieel vond.

Ghadirian studeerde aan de Azad Universiteit in Teheran, en maakte al vroeg kennis met de verwachtingspatronen die de conservatieve Iraanse samenleving vrouwen oplegt. Het werd een terugkerend thema in haar werk, waarin ze de draak steekt met stereotypen over vrouwen en gender-verhoudingen.