Tickets

Mandy Barker

De Britse fotografe Mandy Barker treedt in de voetsporen van de 19e-eeuwse wetenschapper John Vaughan Thompson die onderzoek deed naar de wondere wereld van plankton. Op een vergelijkbare manier toont fotografe Mandy Barker hoe miljoenen tonnen plastic plankton het leven in de oceanen bedreigt.

Oceaan-puin

Mandy Barker is een internationaal bekroonde fotografe die met haar werk over ‘oceaan-puin’ wereldwijd veel bekendheid en erkenning heeft verworven. Met haar werk vraagt ze aandacht voor de plastic-vervuiling in onze oceanen en de schadelijke gevolgen ervan voor het leven in de zee en uiteindelijk ook voor de aarde en de mens.

Beyond Drifting

Van 5 september tot en met 21 oktober toont Barker haar werk ‘Beyond Drifting; Imperfectly Known Animals’ op BredaPhoto Festival. De serie toont plastic deeltjes in hun ‘natuurlijke omgeving’, die als nieuwe organismen onze oceanen bevolken. Deze ‘Imperfectly Known Animals’ zijn een metafoor voor de alomvertegenwoordigheid van plastic in onze moderne samenleving. Als een wetenschapper door zijn microscoop stelt Barker op miniatuur-schaal een wereldwijd gigantisch probleem aan de orde.

Mandy Barker

Barker exposeert haar werk wereldwijd en haar foto’s zijn veelvuldig gepubliceerd. Onder meer door TIME, National Geographic, Wallpaper en GUP. In 2015 won ze met een van haar series de LensCulture Earth Award en was ze winnaar van de International Photography Award in de ‘Editorial Environmental Professiona’ categorie.

In 2012 ontving ze de The Royal Photographic Society’s Environmental beurs die haar in staat stelde om zich aan te sluiten bij een groep wetenschappers en hun onderzoek naar plastic puin in de Stille Oceaan. Op basis daarvan maakte Braker de serie SHOAL, die de basis legde voor het werk dat zij op BredaPhoto toont.

Artist Statement (van haar website )

“The aim of my work is to engage with and stimulate an emotional response in the viewer by combining a contradiction between initial aesthetic attraction along with the subsequent message of awareness. The research process is a vital part of my development as the images I make are based on scientific fact which is essential to the integrity of my work. The impact of oceanic waste is an area I am committed to pursuing through visual interpretation and in collaboration with science, hoping it will ultimately lead to positive action in tackling this increasing environmental problem which of current global concern.”