Tickets

Kenji Chiga

Voor BredaPhoto bezocht Kenji Chiga bekende zelfmoordplekken in Japan, zoals het Aokigahara-bos en Mount Mihara. Aanleiding was de zelfmoord van een vriend, die erg deed denken aan bekende zelfmoorden. ‘Mensen komen via internet op ideeën. Dan is het alsof er een virus in hun hoofd zit dat er niet meer uit wil.’

The Suicide Boom

Geen welvarend land heeft zoveel zelfdodingen als Japan. Documentair fotograaf Kenji Chiga (Japan, 1982) maakte deze serie voor BredaPhoto naar aanleiding van de zelfmoord van een goede vriend. Zijn dood deed erg denken aan eerdere, bekende zelfdodingen.

Chiga verdiepte zich in het verhaal van zijn vriend en bezocht bekende Japanse zelfmoordplekken. Zoals Mount Mihara, waar in 1933 een 21-jarig meisje in de krater van een vulkaan sprong. Het leidde tot een stortvloed aan sensationele mediapublicaties en honderden vergelijkbare zelfdodingen. In het Aokigahara-bos hangen borden waarop bezoekers worden aangespoord hulp te zoeken. Ook bezocht hij de Tojinbo-klif en het station van Shin-Koiwa in Tokio.

Chiga wijst op de grote invloed van (sociale) media. ‘Mensen komen via internet op ideeën. Dan is het alsof er een virus in hun hoofd zit dat er niet meer uit wil.’ Op internet ontstaat bovendien een geïdealiseerd beeld van zelfmoord als een pijnloze oplossing voor alle problemen. ‘We praten nu ook over euthanasie en het recht om te sterven. Dat is voor sommige mensen heel belangrijk. Maar ik ben bang dat we straks mensen gaan helpen te sterven, in plaats van te kijken wat we voor ze kunnen doen om hun lijden te verzachten.’