Tickets

‘Destroy My Face’- Erik Kessels – gesloten

Pier15 | Skatepark & Resort | Veilingkade 12 |

Deze expositie is GESLOTEN. De reden van sluiting kunt u hier lezen

‘Destroy My Face’

We maken meer foto’s dan ooit tevoren. We blijven foto’s schieten totdat we tevreden zijn met het resultaat. Het lijkt alsof we midden in een fotografische renaissance leven.

Deze ‘massa fotocultuur’ stelt de waarde van een beeld in de huidige samenleving ter discussie. De samenleving lijkt alleen gericht te zijn op consumptie, of beter gezegd overconsumptie. We consumeren foto’s zoals we fast food consumeren: massaal en we verorberen ze argeloos. En zo als ons voedsel gemaakt is om er perfect uit te zien en de voedingswaarde zelf minimaal is, zo kunnen we de lijn doortrekken naar hoe we onszelf online presenteren. Insta-perfect is de norm geworden in plaats van de uitzondering. Deze individuele online propaganda wordt vaak offline doorgevoerd.

In dit kader is cosmetische chirurgie heel gewoon geworden en wordt algemeen geaccepteerd. Maar hierin schuilt ook het gevaar dat er een overvloed aan operaties uitgevoerd worden die leiden tot misvorming en de persoon veranderen in een monster.

“Destroy My Face” bestaat uit 60 portretten die samengesteld zijn uit 800 portretten van mannen en vrouwen die op het internet te vinden zijn die allemaal enige vorm van plastische chirurgie of fillers ondergaan hebben. De 60 getoonde portretten zijn het resultaat van een algoritme op basis van deze 800 beelden en vertegenwoordigen geen bestaande personen. De portretten zijn gedrukt op stickers van 4m x 4m.

De Nederlandse kunstenaar Erik Kessels (1966) toont deze archetypische gezichten in een grid dat te zien is op een zeer ongebruikelijke plek: Skatepark Pier15. Er ontstaat een wisselwerking met de skaters die de mogelijkheid hebben te interveniëren in de beelden. Zo makkelijk als de gezichten ooit mooi gemaakt zijn, zo gemakkelijk worden ze ook weer vernietigd.

Tijdens BredaPhoto 2020 staat Skatepark Pier15 volledig in het teken van ‘Destroy my Face’. De foto’s laten beelden zien van cosmetische chirurgie en worden gedurende de 7 weken dat de tentoonstelling duurt, langzaam vernietigd.

Aanvullende informatie

Dit jaar toont BredaPhoto een breed scala aan fotoseries en werken met als overkoepelend thema “the best of times, the worst of times”. Geïnspireerd door de openingsalinea van het boek “Tale of two Cities” geschreven door Charles Dickens en voor het eerst gepubliceerd in 1859. Dickens woorden blijken nog steeds actueel.

 Het was de beste der tijden, het was de slechtste der tijden,
het was de eeuw van wijsheid, het was de eeuw van dwaasheid,
het was het tijdvak van het geloof, het was het tijdvak van ongeloof,
het was het jaargetijde van het licht, het was het jaargetijde van duisternis,
het was de lente van de hoop, het was de winter van de wanhoop
Charles Dickens

Dat ook dit jaar BredaPhoto beeldverhalen en standpunten van fotografen presenteert die inspireren, ontroeren, confronteren en vragen oproepen is de afgelopen dagen weer gebleken uit de reacties van bezoekers. Er is geen eenduidig antwoord te geven op de vraag wat is ‘the best of times’, of wat is ‘the worst of times’? Iedereen beantwoordt zo’n vraag op zijn eigen manier.

In hoeverre kun je als individu invloed uitoefenen op die slechte tijden zodat het goede tijden worden? Met andere woorden: in hoeverre is het leven maakbaar? Die vraag stelde ook Erik Kessels zich. Gefascineerd door de drang van mensen om plastische chirurgie toe te passen, toont hij tijdens “the best of times, the worst of times” het werk “Destroy my face” in de skatehal Pier 15. Dit werk zorgt voor uiteenlopende reacties.

Kessels heeft zelf het volgende gezegd over zijn project:
“Cosmetic surgery has become something pretty normal in today’s society. However, when taken overboard, these surgeries can result in deformations. The representation of oneself and what is real seems to blur more and more. The same can be said for how we present the image of ourselves online. Being insta-perfect can become the norm instead of the exception and we can manipulate our image in several seconds. The deformation that once started with cosmetic surgery will continue in this installation while skaters create another uncontrolled reality. Machine learning, as another artificial intervention, was used to generate the selection after entering all, male and female, available online plastic surgery portraits.

The intention of this work is ironic and intends to evoke a dialogue about self-acceptance. Of course it doesn’t mean to encourage violence against women. With this work I never wanted to offend anyone, but when reading recent comments online, I understand I’ve done so and I apologise for that. In my opinion the function of art in society is to start dialogues and I continue to believe in that”. – Erik Kessels

Stichting BredaPhoto is opgericht in 2003 en heeft zich als doel gesteld hedendaagse fotografie te tonen die maatschappelijke thema’s aankaart. Dankzij het thema van dit jaar is de 9e editie een multi-vocale presentatie geworden van vele standpunten, zoals BredaPhoto dat ooit voor ogen had en nog steeds heeft.

Fleur van Muiswinkel
Directeur Stichting BredaPhoto

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar het locatie-overzicht