0B1EC081-7F12-4C67-AC19-1ED10CF0505AArrow downArrow rightArrow rightArrow upCalendarClose984D9BFC-BA95-41CD-AA38-65F5DB27F79DLocation (large)Location (small)MenuNetvliesPlaySearchFacebookInstagramLinkedinTwitter

Een kijkje in de ziel met één ASA en één seconde sluitertijd

Een fijn nazomerzonnetje, een enorme camera, 1 ASA licht en 1 seconde sluitertijd. En vooral: een fotograaf met liefde voor het vak en kennis van zaken. Dat zijn de ingrediënten deze middag bij BredaPhoto, waar Peter van Hal met zijn Collodionfotografie resideert met zijn tot donkere kamer ingerichte tent.

14 oktober 2016
Tekst: Marian Schutte
Beeld: Marian Schutte en Ron Magielse

schermafbeelding-2016-10-14-om-11-26-30

Het fotoprocédé, ook wel ‘wetplate’ genoemd, ziet er indrukwekkend, maar tegelijkertijd speels uit. Dit laatste komt waarschijnlijk door de fotograaf zelf. Peter van Hal geeft met hart en ziel een inkijkje in deze old skool fotografietechniek. Op zijn hurken in de tent. Met zijn behandschoende handen in de chemicaliën. Met zijn hoofd onder het zwarte doek. Met zijn fotografenogen gericht op de ziel van het model tegenover zich.
De status van de fotografie van anderhalve eeuw geleden op de stoep van BredaPhoto!

Iedere foto is de eerste
Tijl en zijn ouders zijn geïnteresseerd en laten zich uitgebreid vertellen hoe een echte collodionfoto gemaakt wordt. Tijl volgt de fotograaf met klare ogen en vertelt na afloop van de fotosessie waarom hij niet lacht op de foto: “De fotograaf heeft heel veel verteld en uitgelegd.” Hij denkt even goed na voor hij uitlegt: “Als je lacht voor de camera, zie je op de foto maar één ding van wat je voelt. Als je gewoon kijkt, of zelfs een beetje treurig, kan iemand die naar de foto kijkt, denken: “Wat zou die jongen nou denken? Wat heeft hij meegemaakt?“
Tijl en Peter begrijpen elkaar. Peter fotografeert iedere foto alsof het zijn eerste is. Hij gaat in gesprek met zijn model, nodigt hem/haar uit in zijn dokatent. Telkens als zijn model zich in de ziel laat kijken, neemt Peter haar of hem mee in het proces.

schermafbeelding-2016-10-14-om-11-27-21

Tijdloos portret
De combinatie van snelle Petzval-lenzen met hun ragfijne scherptediepte, het gebruik van zilver, opgelost katoen en allerlei chemicaliën, maken tezamen een unieke foto direct op glas of aluminium. Wat ontstaat is een kijkje in de ziel door de extreme en abstracte vervaging. Een tijdloos portret dat een mens op een andere manier laat zien. De geportretteerde krijgt iedere stap van wetplate te zien; het coaten en gieten van de plaat, het ontwikkelen van de foto tot aan het moment van fixeren waar het beeld tevoorschijn komt. Een lesje old skool fotografie.

Wetplate wordt beschouwd als de ultieme vorm van fotografie waarbij het resultaat verbazingwekkend is door de details en de abstractie. Met een tot doka omgebouwde oude caravan en het gebruik van camera’s en lenzen uit de 19e eeuw is het mogelijk op locatie te fotograferen. Er worden gemiddeld 2 portretten per uur gemaakt met een maximum van 15 per dag.

schermafbeelding-2016-10-14-om-11-31-26

img_1483

img_1507

Bij BredaPhoto is Peter op zaterdag en zondag 15 en 16 oktober weer te zien en te bezoeken. Tegenover de Stadsgalerij in het Chassépark. Alleen dit weekend betaal je €50,00 voor een portret, waarbij je de originele foto krijgt en een digitale scan!
Reserveren kan via peter@beeldspraakfotografie.nl.


tijl

lise

img_1448